Nieuwe Bijdragelijk Debateert Over Het $150 Miljoen Obligatievoorstel voor Levee-Upgrades

Een omstreden obligatievoorstel van $150 miljoen heeft gouverneur Tina Kotek in een lastige positie gebracht nadat ze lokale overheden had opgeroepen geen nieuwe belastingen in te voeren. Het voorstel zal in mei op het stembiljet verschijnen.

Op woensdagmiddag stemde het 17-koppige bestuur van het “Urban Flood Safety & Water Quality District” om een $150 miljoen obligatievoorstel naar het stembiljet van mei te sturen. Dit voorstel zou worden gebruikt voor upgrades en renovaties aan het dijksysteem langs de Columbia-rivier. Deze upgrades zijn noodzakelijk om de dijken geaccrediteerd te houden door de federale overheid. Als de accreditatie verloren gaat, zouden duizenden bedrijven en huiseigenaren rondom de rivier dure overstromingsverzekeringen moeten afsluiten. Bovendien zou een gebrekkig dijksysteem een aanzienlijk gevaar vormen in geval van een natuurlijke ramp, vergelijkbaar met de situatie toen de dijken in New Orleans braken tijdens de ramp van de orkaan Katrina, waarvan de verwoesting tot op de dag van vandaag nog voelbaar is.

Het Water District werkte al jaren aan het obligatievoorstel en in het najaar kwamen ze grotendeels overeen om een obligatie van $195 miljoen op het stembiljet van mei 2024 te zetten. De tijd drong, want de federale overheid stemde ermee in om $100 miljoen bij te dragen aan het dijkproject van het district, maar alleen als het district vóór het voorjaar van 2025 een financieringsplan aan de federale overheid zou voorleggen.

Het verzoek van Kotek aan lokale overheden om drie jaar lang geen nieuwe belastingen in te voeren, gooide echter roet in het eten. Dit verzoek zorgde voor een lastige situatie. Het district was afhankelijk van de steun van Kotek en op zijn minst de neutraliteit van de Kamer van Koophandel van de stad, genaamd de Portland Metro Chamber, om de obligatie te laten slagen.

Het plaatste Kotek ook in een lastige situatie. Slechts twee maanden eerder had ze lokale functionarissen gevraagd terughoudend te zijn bij het opleggen van nieuwe belastingen (tot grote vreugde van de Portland Metro Chamber). Nu moest Kotek een manier vinden om de obligatie voor de dijken te ondersteunen zonder eruit te zien als een hypocriet. Het verzuimen om de obligatie te laten slagen, zou de toorn van de entiteiten langs de Columbia-rivier, waaronder Pacific Power en de haven van Portland, opwekken. Zij zouden gedwongen worden om peperdure overstromingsverzekeringen af te sluiten als de obligatie zou falen.

Na bijna twee maanden onderhandelden Kotek, het District en de Metro Chamber over een deal: verlaag de obligatie van $195 miljoen naar $150 miljoen, doe een serieuze poging om de Oregon Legislative Assembly te overtuigen om $45 miljoen bij te dragen aan het project, en stel de uitgifte van obligaties zo lang mogelijk uit om te voldoen aan het belastingmoratorium van drie jaar dat Kotek in december voorstelde.

De Metro Chamber liet het District weten dat zij zich actief zou verzetten tegen een obligatievoorstel van $195 miljoen. Ze zou alleen overwegen om steun te verlenen, of neutraal te blijven, op basis van een aanstaande beslissing van haar bestuur, namelijk het voorstel van $150 miljoen.

Op woensdag stemde het 17-koppige bestuur van het District met 14-3 voor het invoeren van het obligatievoorstel van $150 miljoen op het stembiljet van mei. Drie leden onthielden zich van stemming.

Milieubeschermers binnen het bestuur uitten sterke oppositie tegen de overeenkomst tussen de Metro Chamber, het kantoor van de gouverneur en het districtsbestuur, die tot stand was gekomen tijdens een reeks besloten vergaderingen.

“Letterlijk jaren van werk werden tenietgedaan door een slecht doordacht mandaat om drie jaar lang geen nieuwe belastingen in te voeren,” aldusDistrict bestuurslid Bob Sallinger, tevens directeur stedelijke behoud voor Willamette Riverkeeper. “Het is bijzonder verontrustend dat veel van de entiteiten aan deze tafel die het doel van $195 miljoen hebben onderhandeld, ook aanwezig waren bij die besloten vergaderingen met de gouverneur, waarin het mandaat om geen nieuwe belastingen in te voeren werd ontwikkeld.”

Heather King, directeur van de Watershed Council en tevens bestuurslid van het District, hekelde wat zij “achterkamertjespolitiek van krachten buiten het bestuur” noemde, die “ons ruim een maand hebben teruggeduwd in ons proces en het werk dat was verricht om tot een overeenkomst van $195 miljoen te komen, de mond hebben gesnoerd.”

Het bestuur van de Portland Metro Chamber zal in maart stemmen over het al dan niet steunen van de obligatie. Als minder dan tweederde van het bestuur voorstander is van de obligatie, zal de Kamer neutraal blijven. Als meer dan tweederde van het bestuur instemt, zal de Kamer de obligatie steunen en helpen promoten.

FAQ:

1. Wat is het voorstel van $150 miljoen?
Het voorstel van $150 miljoen is een obligatievoorstel dat op het stembiljet van mei zal verschijnen. Het voorstel is bedoeld voor upgrades en renovaties aan het dijksysteem langs de Columbia-rivier.

2. Waarom zijn deze upgrades nodig?
De upgrades zijn nodig om de dijken geaccrediteerd te houden door de federale overheid. Als de accreditatie verloren gaat, zouden bedrijven en huiseigenaren dure overstromingsverzekeringen moeten afsluiten. Daarnaast zou een gebrekkig dijksysteem een aanzienlijk gevaar vormen bij een mogelijke ramp.

3. Waar komt de financiering voor het dijkproject vandaan?
De federale overheid heeft ingestemd om $100 miljoen bij te dragen aan het dijkproject, op voorwaarde dat het district vóór het voorjaar van 2025 een financieringsplan indient.

4. Waarom heeft gouverneur Tina Kotek gevraagd om geen nieuwe belastingen in te voeren?
Gouverneur Tina Kotek heeft lokale overheden opgeroepen om drie jaar lang geen nieuwe belastingen in te voeren. Dit heeft echter een lastige situatie gecreëerd, aangezien het obligatievoorstel afhankelijk is van de steun van Kotek en de Portland Metro Chamber.

5. Wat is de huidige status van het obligatievoorstel?
Op dit moment heeft het 17-koppige bestuur van het Water District gestemd om het obligatievoorstel van $150 miljoen op het stembiljet van mei te plaatsen. De Portland Metro Chamber zal in maart stemmen over het al dan niet steunen van de obligatie.

Definitions:
– Obligatie: een financieel instrument waarmee een persoon of organisatie geld kan lenen van het publiek en daarvoor rente betaalt.
– Accreditatie: het proces waarbij een instantie wordt erkend als zijnde in overeenstemming met bepaalde kwaliteitsnormen of -criteria.
– Belastingmoratorium: een tijdelijke stopzetting of bevriezing van belastingheffing gedurende een bepaalde periode.
– Achterkamertjespolitiek: het nemen van politieke beslissingen in het geheim, buiten het oog van het publiek en andere belanghebbenden.

Suggested related links:
Portland Water Quality
Willamette Riverkeeper