Columbia Zet Stappen in Richting een Stiller Railverkeer

Columbia komt steeds dichterbij het verminderen van het lawaai bij enkele spoorwegovergangen in de stad. De stad is bijna klaar met het ontwerpen van veiligheidsverbeteringen voor 14 spoorwegovergangen die zich uitstrekken van Gadsden Street tot Beltline Boulevard en wacht nu op goedkeuring van de spoorwegen voor de plannen. Pas daarna kan er begonnen worden met het bouwen van veiligheidsmaatregelen die treinen in staat stellen de overgangen te passeren zonder hun hoorns te laten loeien, bevestigde assistent-stadsmanager Missy Gentry aan The State.

Het idee van een stiltezone voor treinen is iets waar het stadsbestuur van Columbia lang op hoopt. In een stiltezone zou een trein alleen zijn hoorn laten klinken in geval van nood, in plaats van elke keer dat hij een spoorwegovergang passeert.

Hoewel er nog geen exacte startdatum bekend is, verwacht Gentry dat de spoorwegmaatschappijen alleen kleine aanpassingen aan de plannen zullen vragen.

Het project, naar schatting $5 miljoen, is al jaren in de maak. Volgens de Federal Railroad Administration moeten meer dan een dozijn treinen dagelijks door Columbia rijden, tussen de Norfolk Southern en CSX-spoorwegmaatschappijen. Deze treinen zijn verplicht om hun hoorns 15 tot 20 seconden voor ze een straatovergang bereiken te laten loeien.

Het geluid van de treinhoorns weerklinkt dagelijks door de stad – voor sommigen als witte ruis, maar voor anderen als ergernis, vooral voor degenen die in de buurt van de spoorlijnen wonen.

Het stadsbestuur van Columbia begon in 2017 de kosten van het creëren van stiltezones voor treinen af te wegen. Het installeren van de benodigde veiligheidsmaatregelen bij elke overgang in de aangewezen zone kost miljoenen dollars, en de last ligt bij de stad, niet bij de spoorwegmaatschappijen.

Senator Dick Harpootilan uit South Carolina heeft jarenlang gelobbyd voor deze veranderingen. “Het is alsof je in een of ander klein, plattelandsstadje woont waar de treinen je de hele nacht wakker maken”, zei hij in 2017 tegen The State. Harpootlian woont in de wijk Wales Garden in Columbia, niet ver van Five Points en een belangrijke spoorlijn. “We zouden een geavanceerde stad moeten zijn.”

Ter referentie: een treinhoorn produceert geluid tussen de 96 en 110 decibel. Een rockconcert ligt tussen de 120 en 129 decibel.

In 2022 keurden de leiders van Columbia een bedrag van $1,5 miljoen goed voor het stiltezones project, waarvan een deel van het geld afkomstig is uit de staatbegroting.

Gentry verklaarde dat er nog steeds een financieringskloof is om alle 14 overgangen tussen Gadsden Street en Beltline Boulevard af te ronden, maar ze gelooft dat de stad het resterende geld zal krijgen voordat de bouw begint. Harpootlian is hoopvol dat er meer staatsgeld komt om het project te ondersteunen.

Gentry voegde eraan toe dat de geselecteerde overgangen in dat gedeelte zijn gekozen omdat dit het gebied is waar het grootste aantal mensen last heeft van het treingeluid.

Verder hoopt de stad federale financiële steun te krijgen om spoorwegovergangen op Assembly en Huger Streets te scheiden van de weg, wat het frequente hoofdpijndossier voor Columbia-chauffeurs zou verlichten wanneer ze achter een eindeloze goederentrein vastzitten in het verkeer. Dit project zou tot $220 miljoen kosten en is nog niet vooruitgegaan.

Veelgestelde vragen (FAQ) over het verminderen van het lawaai bij spoorwegovergangen in Columbia:

1. Wat is het doel van de veiligheidsverbeteringen bij spoorwegovergangen in Columbia?
– Het doel van de veiligheidsverbeteringen is om treinen in staat te stellen spoorwegovergangen te passeren zonder hun hoorns te laten loeien, waardoor het lawaai voor omwonenden wordt verminderd.

2. Hoeveel spoorwegovergangen zullen worden aangepakt?
– Veertien spoorwegovergangen zullen worden voorzien van veiligheidsmaatregelen om het lawaai van treinhoorns te verminderen. Deze overgangen strekken zich uit van Gadsden Street tot Beltline Boulevard.

3. Wat is een stiltezone voor treinen?
– In een stiltezone zal er alleen een treinhoorn worden gebruikt in geval van nood, in plaats van bij elke spoorwegovergang.

4. Wie is verantwoordelijk voor de kosten van het project?
– De kosten van het project, geschat op $5 miljoen, komen voor rekening van de stad Columbia, niet de spoorwegmaatschappijen.

5. Hoeveel treinen rijden er dagelijks door Columbia?
– Volgens de Federal Railroad Administration rijden er dagelijks naar schatting meer dan een dozijn treinen tussen de Norfolk Southern en CSX-spoorwegmaatschappijen door Columbia.

6. Hoeveel geluid produceert een treinhoorn?
– Een treinhoorn produceert geluid tussen de 96 en 110 decibel.

7. Is er financiering beschikbaar voor het project?
– In 2022 keurden de leiders van Columbia een bedrag van $1,5 miljoen goed voor het stiltezones project. Er is echter nog steeds een financieringskloof om alle 14 overgangen te voltooien.

Belangrijke termen:

– Spoorwegovergang: De plaats waar een spoorlijn een weg kruist, waar auto’s en voetgangers moeten stoppen voordat ze de sporen oversteken.
– Treinhoorn: Een geluidsapparaat op treinen dat wordt gebruikt om andere voertuigen of voetgangers te waarschuwen voor de naderende trein.

Suggestie voor gerelateerde links:
columbiasc.net: Officiële website van de stad Columbia.
fra.dot.gov: Website van de Federal Railroad Administration.